Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

donderdag 16 mei 2024

Tak Bat en Kuangsi.

Dag 14

Gisteravond hebben tegen de avond Phousi Tempel beklommen. De zonsondergang boven de Mekong en de stad was prachtig. Bovenop de heuvel ontmoeten we Wim en Viola. Als de zon onder is gegaan nemen wij weer de lange trap naar beneden om een restaurantje te zoeken. We lopen tussen de  kraampjes door van de avondmarkt en vinden een eethuis waar ze ook een biertje hebben want we zijn er weer aan toe. Het eten smaakt prima. Om half 10 vanaf het Postkantoor nemen we de shuttlebus van het Guesthouse weer terug.

De dag kriekt voor ons vandaag om 5.00 uur. Een kwartier later staat er een Tuktuk voor de deur om ons naar de hoofdstraat van Luang Prabang te brengen om daar de Tak Bat mee te maken. Iedere ochtend wanneer de zon op komt kleuren de straten van Luang Prabang oranje vanwege de monniken die meedoen aan deze aalmoes ceremonie. Tijdens de Tak Bat lopen monniken door de straten van Luang Prabang – en andere boeddhistische plekken – om giften van de lokale bevolking in ontvangst te nemen.

Tijdens de ceremonie is het nog droog maar de lucht gaat zich dan donkergrijs kleuren en dat betekent regen. Het langverwachte en broodnodige hemelwater. De ceremonie is ten einde en wij kopen een broodje met een cappuccino in een bakery en gaan zitten onder de luifel en dan begint het keihard te regenen. De monniken zijn inmiddels weer droog terug in hun tempel en de lokale bevolking ruimt de straat weer op. Het straatbeeld is weer normaal maar dan wel met veel water. We nemen een gekleurde taxi terug voor 100.000 LAK naar ons Guesthouse want om 07.30 wordt het ontbijt gebracht. Vandaag gaan we met een minivan naar de Kuangsi waterval. We zijn er om half 11. Vanaf de parkeerplaats met een golfkarretje naar de ingang. Een kaartje kost LAK 60.000. Eerst zien we nog een aantal zwarte beren achter een hek en dan de prachtige watervallen. En het is waar: de watervallen zijn heel mooi. Het regent licht en daardoor is het oppassen geblazen vanwege wat glibberigheden. We gaan naar het hoogste punt via een ijzeren trap, 450 treden. Het uitzicht valt tegen en de koffie ook maar voor het lijf was deze klim wel goed. We gaan weer terug omdat we om 12.30 terug moeten zijn bij de minivan op de parkeerplaats. Daardoor moeten we de vlindertuin laten voor wat hij is. Onderweg terug stoppen we bij een kraampje met buffaloijs. Dit ijs met diverse smaken is gemaakt van buffalomelk en dat schijnt bijzonder te zijn. Een lekker ijsje!  Even later zijn we terug in Luang Prabang en lunchen we in één van de vele leuke restaurantjes. We nemen afscheid van Wim en Viola, erg leuke en gezellige mensen, en gaan met een Tuktuk terug naar ons Guesthouse. Zij gaan morgen terug naar Bangkok en wij gaan verder Laos in. Vanavond gaan we nog even terug naar de stad want onze Kippen zijn bijna op dus moeten we naar de bank om weer wat US Dollars te wisselen. Naast de bank laten we onze spieren losmaken middels een Lao-massage zodat we losjes morgen Luang Prabang kunnen verlaten naar Nong Kiau, 140 km verder naar het noorden.

De zonsondergang boven decMekong

De monniken in straten van Luang Prabang met Alms Giving

het is regenachtig

Het ontbijt wordt gebracht
In de golfkar naar de waterval

Zwarte beer

Nog één van de watervallen