Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

maandag 27 mei 2024

De Herorats

Dag 25

We zijn in Cambodja. We zijn in Siem Reap de plaats die bekend staat om Angkor Wat.

Maar wat is het heet! Erg heet! We hebben heerlijk geslapen in een fijne kamer met zalige bedden. De ochtend houden we vrij want gisteren was nogal vermoeiend. Na het goede ontbijt met warme broodjes, croissantjes en home made jam, nog even in de ruststand voordat we om 13.00 uur met de tuktuk naar een paar interessante plekken dicht in de buurt, gaan. Allereerst gaan we naar Apopo. Dit is een heel bijzonder project waar ze demonstreren hoe ze met getrainde ratten (de Herorats genoemd) landmijnen opsporen. Er liggen nog heel veel landmijnen in Cambodja en omliggende landen. Deze grote Afrikaanse Pouched ratten worden getraind in Tanzania en worden aan het werk gezet in Cambodja en nog 7 andere landen. Aangelijnd ruiken ze al een heel beetje maar dan ook een heel klein beetje TNT dat de mijnen tot ontploffing brengt. Eenmaal gevonden geven ze dat aan door in de grond te krabben. Ze zijn maximaal 7 jaar werkzaam en daarna gaan ze met pensioen. De opleidingskosten per rat zijn 6.000 US Dollar. Zie de website van deze fantastische organisatie http://apopo.org

Na deze zeer interessante rondleiding stappen we weer in de tuktuk. We gaan naar de prachtige Pagode Wat Damnak. We lopen daar een twintigtal minuten rond en stappen weer snel in de tuktuk. Wat is het heet! Een paar straten verderop ligt het Buddhistische (Monastery) klooster Ta Pum Yeay Roath. Ook heel mooi maar ook hier lopen we maar even want de hitte slaat echt toe. De tuktuk driver geeft ons regelmatig koude flesjes water. De laatste stop zijn de Royal Independence Gardens en dan houden we ermee op. Het is drie uur en we gaan terug naar het hotel. Het zwembad en een biertje wacht op ons. We nemen een heerlijke duik met op de rand een goudgele rakker. Na het zwemmen of beter geschreven…hangen in het lekker water….gaan we te voet naar de Pubstreet om te eten. We genieten tijdens Happy Hour met een dubbele fles bier van een echt Cambodjaans  gerecht: Kmer Fish Amok..een stoofschotel vis in een bananenblad met rijst. Morgen gaan we naar het beroemde tempelcomplex van Angkor Wat.

Het heerlijke ontbijt

1. Henk en Jacg
    Bloedheet en getrainde ratten aardige combinatie maat gelukkig ook koud bier en ren goed bed

2. Frans Diergaarde27 mei 2024 om 21:41

Een koud biertje gaat er wel in na een bloedhete dag en gestoei met ratten