Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 4 mei 2024

Chatucak Market

Dag 2

We hebben een slaapplek in Bangkok zonder ontbijt dus gaan we daarvoor naar de 7-Eleven in de buurt. Een paar minuten lopen vanaf de kamer. We kochten gisteravond  sandwiches en yoghurt voor de volgende ochtend en een fles Leo bier voor het slapen gaan. Thee en koffie hebben we altijd bij ons.

Het is in de vroege ochtend. De AC was hard nodig ondanks dat ie verre van geluidsarm is. Het zijn warme nachten hier. De bedden zijn prima en slapen goed. De WC pot staat los maar we kunnen erop zitten en ons ding doen en daar gaat het om. Doorspoelen doet ie ook naar behoren. Het is 7 uur en het ontbijt al gedaan. Een mooi moment om een Grab te appen om naar de Chatucak of Jatujak Market te gaan. Dit is, zeggen ze, één van de grootste markten met 15.000 kraampjes ter wereld en wordt gepromoot onder de bijnaam “de moeder van alle markten”. Nogmaals dat zeggen ze! Deze markt ligt op een 30 minuten rijden. Voor Bangkokse begrippen is dit op een steenworp afstand. We zijn er dus al vroeg maar niet alle kraampjes zijn geopend. Dan gaan we eerst maar op zoek naar een 7-Eleven om een simcard voor in de smartphone te kopen. Op het vliegveld is de prijs dubbel. 15 dagen ongelimiteerd op het web voor BHT 699,00 (euro 17,50).

Inmiddels is de markt in volle gang en zijn de meeste krampjes geopend. Maar eerlijk geschreven is het hier niet anders dan een Aziatische markt elders, veel van hetzelfde en veel eetstalletjes. Maar het is wel hartstikke leuk om een uurtje te dwalen door de vele gangen. En van slenteren worden de voeten moe dus de hoogste tijd voor een voetmassage. Heerlijke verwennerij. Na een half uur zijn de voetjes en de kuiten weer als nieuw en kunnen we op zoek gaan naar vervoer dat ons naar het hotel terug kan brengen. De markt hebben we gezien! Liever geen Grab want dat zijn net rijdenden koelkasten en dan worden we ziek. Maar ook hier is de Grab een begrip. Maar in Thailand rijden er ook andere vervoersmiddelen. Daar zien we een Sam Lor (Tuktuk) staan met natuurlijke AC. Even onderhandelen over de prijs (100 BHT) en instappen. Als ie stilstaat is het bloedheet maar rijdend met een windje is het heerlijk en de muziek aan boord doet de rest. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 36 graden en dat is toch nog ff warmer dan op Bali. Met een half uurtje zijn we weer terug en in een straatje verderop eten we een gebakken visje met rijst en dan is het toch echt tijd voor de siesta. Om vijf uur bellen we een Grab, dat kan niet anders vanwege onze koffertjes, om daarmee naar de Busterminal Mochit te rijden want onze VIP nachtbus naar Chiang Mai vertrekt om 19.25. We komen aan bij de Terminal….wat een drukte! Vanuit hier gaan er heel veel bussen naar alle uithoeken van Thailand. We vinden de juiste counter en de online voucher op de smartphone wordt omgewisseld door een onvriendelijke mevrouw, voor de bustickets. Ze zat net te eten en wellicht had ze nog niet alles doorgeslikt en kon ze haar mond nog niet open doen. Dat zal het zijn! We gaan een uurtje of twee in de wacht en we vermaken ons met vooral mensen kijken. We zijn ruim op tijd bij busplatform 38. We vertrekken keurig op tijd. Van de 20 stoelen zijn er 8 bezet. 4 monniken, twee Balinese Hollanders en nog vierThaise gasten. De hostess geeft de passagiers snacks, broodjes en een fles water. Na vier uur bussen gaan we stoppen voor een nachtelijke maaltijd en dan hopen we om zes uur in de vroege ochtend in Chiang Mai te zijn.

mango smoothie

de voeten en kuiten weer als nieuw

in de Sam Lor

de hostess van onze VIP bus naat Chiang Mai

vele wachtenden op de juiste bus