Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

KALIMANTAN

Volg onze reis, klik op deze link: Reis Kalimantan 2018

Wij reizen op 17 april 2018 naar Kalimantan, het voormalige Borneo. Vanuit Gilimanuk op de westpunt van Bali nemen we de ferry naar Banyuwangi op Java. Daar stappen we op de nachttrein naar Surabaya. We komen daar vroeg in de morgen aan en dan hebben we in de middag een vlucht naar Pankalan Bun op Midden Kalimantan. Vanuit het vlakbij gelegen Kumai varen we met klotok (traditionele boot) door het oerwoud naar het Nationale Park “Tanjung Puting” één van de weinige overgebleven leefgebieden van de Oerang Oetangs. Die leven in het wild alleen op Kalimantan en Sumatra. Na het bezoek van de prachtige apen vliegen we vanuit Pankalan Bun naar Banjarmasin op Oost Kalimantan.

Banjarmasin is een grote stad met meer dan duizend Islamitische gebedshuizen. We gaan naar Loksado in het Meratus gebergte. We doen daar een trekking met onze gids Yailah door Dayak dorpjes en dichte oerwoud. We slapen bij een Dayak familie in het Longhouse. Via de zwemmende buffels in Nagara rijden we terug naar Banjarmasina. De volgende dag naar de diamantmijnen van Martapura. We zien hardwerkende mannen en vrouwen op zoek naar glimmmende stenen waaronder ook edelstenen. In Banjarmasin varen we met een klein bootje door de kanalen. Het is tegen het eind van de middag en de mensen die in armoedige huisjes langs de oever wonen, wassen zicn en kinderen spel in het water.

De volgende morgen heel vroeg met een bootje naar de drijvende markt van Lok Baitan, anderhalf uur varen richting Martapura. Een prachtig kleurrijk schouwspel. In de middag lopen we een klein rondje langs de één na grootste moskee van Indonesië, de Masjid Raya Bilal Muhadin.
We sluiten ons bezoek aan Banjarmasin af en stappen op het vliegtuig naar Berau in het noorden van Oost-Kalimantan. Hier vandaan met de auto en boot naar de Derawan eilanden om te gaan snorkelen.
We slapen 1 nacht in Berau en de volgende morgen rijden we in 2 1/2 uur naar Tanjung Batu. hier worden we met een kleine speedboot naar Pulau Derwan gevaren. We verblijven 5 nachten in Homstay Reza, een prima plek boven het kristalheldere water. We snorkelen tussen de prachtige grote schildpadden "Penyu"en gekleurde vissen en zien veel mooi koraal.

Na ons verblijf op de Derawan Archipel varen en rijden we terug naar Berau. Hier vandaan met het vliegtuig via Balikpapan naar Surabaya waar we de dagtrein Mutiara Siang nemen naar Banyuwangi Baru. Met de ferry naar Gilimanuk aan de overkant en dan met de bus naar huis, naar Yehkuning.