Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

dinsdag 28 mei 2024

Angkor Wat

Dag 16

Cambodja is een land van dollars. Overal en zelfs op de markt zijn de prijzen in US dollars maar en er kan uiteraard ook met de Cambodjaanse munteenheid Riel betaald worden maar de voorkeur gaat uit naar dollars. Gisteren hebben we gepind in een ATM en het rare is dat je kan kiezen tussen Cambodjaanse Riel of US Dollar. Het is dus een flappentap met de twee valutas. Nog nooit meegemaakt.

Het is half 5 en door het deuntje van de smartphonewekker worden we wakker. En dat is nou juist de bedoeling. Om vijf uur komt de tuktukdriver ons ophalen om naar de zonsopgang bij Ankor Wat te gaan. Wij gaan naar beneden en daar ligt ie op de grond van de receptie. Hij springt overeind en loopt met ons naar zijn tuktuk die voor het hotel staat geparkeerd. Het is 8.5 km naar de magische tempel. Het is al warm maar in de tuktuk vangen we wind en dan is het lekker. We zijn er om half zes maar dan moeten we nog een paar kilometer lopen naar de plek waar we om 05.45 de zon goed kunnen zien opkomen. We zijn niet alleen. Veel mensen hebben al een plekkie gevonden aan de rand van het meertje. Het is zover….maar het is niet spetterend omdat het licht bewolkt is. Maar ondanks dat kunnen we wel mooie foto’s maken. Nadat de zon is opgekomen gaan de meeste mensen de tempel in en dat geeft een drukte. Wij doen het anders en gaan terug naar het hotel om daar lekker te ontbijten met verse koffie en broodjes. Om kwart voor acht stappen we weer in de tutuk en gaan naar de vier belangrijkste en ook mooiste tempels in de omgeving.

Als laatste gaan we weer terug naar Angkor Wat. We rijden eerst naar de Bayon. Dit is een Angkoriaanse tempel gebouwd door koning Jayavarman VII in 1811. De Bayon is de meest centraal gelegen tempel van de oude Angkoriaanse stad Angor Thom. Het is al heet en de driver geeft ons een flesje koud water. Heerlijk! We stappen weer in en rijden verderop naar de Ta Keo. Dit is een tempelberg in Angkor die mogelijk volledig uit zandsteen is gebouwd door het Khmer-rijk. Na weer een zo’n heerlijk koud flesje water uit de koelbox rijden we een klein stukje door naar de Ta Prohm. Deze Boeddhistische tempel werd aan het eind 12e en begin 13e eeuw in Bayon-stijl gebouwd en heette oorspronkelijk Rajavihara. Het is bijzondere van deze tempel is dat ie volledig is ingenomen door hele grote bomen die met hun wortels als klauwen de tempel in de wurggreep hebben genomen. Het is prachtig! We lopen een paar kilometer door naar de oostpoort waar de tuktuk op ons staat te wachten met uiteraard een flesje koud water. Nu gaan we een half uurtje tuffen in de tuktuk naar de rode vrouwentempel Banteay Srei. We komen daar aan na een leuke rit en moeten weer een heel eind lopen naar deze hele mooie tempel. Dit is een Cambodjaanse tempel uit de 10e eeuw, gewijd aan de hindoegod Shiva en Parvati. Hij ligt vlakbij de heuvel Phnom Dei, 25 ten noordoosten van de groep tempels die behoorden aan de middeleeuwse hoofdsteden Yasodharapura en Angkor Thom. Na een half uurtje en weer een koud flesje water stappen we in en hobbelen terug naar de belangrijkste tempel van Siem Reap…de Angkor Wat. En weer zo’n roteind lopen van de parkeerplaats naar de achterzijde van de geweldige goed bewaarde tempel. Het is er nu heerlijk rustig omdat de drom van vanmorgen is verdwenen. Angkor Wat is een tempelcomplex, het grootste religieuze monument ter wereld met een oppervlakte van 162,6 hectare. Het werd oorspronkelijk gebouwd als een hindoetempel voor het Khmer-rijk en werd geleidelijk getransformeerd in een boeddhistische tempel tegen het einde van de twaalfde eeuw. Het is één van de zeven wereldwonderen en staat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De persoonlijke entreetickets voor één dag kosten 37 Dollar en zijn online verkrijgbaar. Bij elke tempel wordt je ticket gecontroleerd. Zonder ticket valt er niks van de tempels te zien omdat de controle al ver voor de ingang van het complex is. Na een uurtje hebben we de mystieke Angkor Wat gezien en lopen, weer een paar kilometer, naar de hoofdingang en dan nog een lange straat naar de parkeerplaats. En daar staat de tuktuk met daarin een hangmat met daarin de driver. Hij schrikt wakker en schiet overeind. Hij ruimt zijn hangmat op en springt op de motor. Een flesje koud water heeft hij niet meer want zijn koelbox is inmiddels leeg. We zijn vermoeid, drie keer doorgezweten en toch ook wel tempelmoe. Het is half twee, 36 graden en we rijden terug naar het hotel. Het is heel mooi geweest en het is tijd voor de lunch, de siesta en het zwembad….en dat in deze volgorde. Vanavond nestelen we ons op het dakterras van het hotel met een biertje en morgen verder met de bus naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Phen.

Sunrise Angkor Wat
Luchtfoto Angkor Wat
 Bayon Tempel

Takeo Tempel
Het is heet!
Banteay Srei Tempel (vrouwentempel)

Ta Prohm Tempel

Angkor Wat achterzijde

Khmer Fish Amok, stoofpotje vis in een kokosnoot

De tuktukdriver wacht op ons