Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

maandag 22 mei 2023

Op een strand zonder internet

Dag 22, vrijdag 19 mei,

We hebben vandaag  voor de laatste keer kunnen genieten van de witte bammetjes met jam. Het is half 10 en we gaan naar Losmen Tintin waar Raul  op ons wacht om met zijn boot naar Jophira Tintin Guesthouse te varen. Dit Guesthousen ligt aan een stille baai met een prachtig strandje, een 40 minuten varen vanaf de Losmen. Het is geen eiland maar alleen bereikbaar met een bootje. Er is geen internet en de stroom wordt opgewekt met een aggregraat vanaf 17.30 uur. Als we aan komen varen zien we het al liggen en we schuiven het witte strand op. We laden onze spullen en de boodschappen uit en duiken onze hut in. Wat een heerlijke stilte. De enige gast is een Spaanse jongen die al maanden aan het reizen is in Azië. Hij gaat vanmiddag weer terug naar Padang. Na het middageten ga ik snorkelen want het koraal ligt voor de deur. Helaas is het water niet echt helder en dat is jammer voor het maken van foto’s. Morgen beter als we samen gaan snorkelen.

Raul brengt vanmiddag Andreas terug en komt zelf morgen weer terug naar het Guesthouse. We blijven hier een week. Tussendoor ga ik met Raul maandag naar de Losmen en dan dinsdagmorgen vroeg naar de haven van Padang om de fastboat te nemen naar de Mantawai Eilanden. Daar gaan we op bezoek in de jungle bij de Batak mensen. Vandaar dat ik laarzen heb gekocht op de markt in Padang. Je zakt daar tot in je enkels in de varkensshit. Als het hoog tij is dan wordt de jungle drassig. Ik voel ik me weer een stuk beter en dan is de verleiding te groot. Dus ik ga toch naar Pulau Siberut, één van de Mentawai elanden. Samen met Raul en een drager gaan we drie dagen op pad. Jacqueline blijft in het Guesthouse met Catharina de vrouw van Raul.

Het is zaterdag 20 mei, dag 23

De dag breekt aan met een rustig kabbelende zee. Gisteravond heeft Kindi, de kok, een heerlijk visje geroosterd. Om half zes ging de aggregaat voor een lampje en het opladen van onze apparaten. Om te slapen is het heet in de hut en toch zijn we in slaap gevallen en het gekke is dat we het halverwege de nacht koud kregen en we de kleren aantrokken. Aan de rand van de jungle koelt het in de nacht altijd af. Daarna heerlijk geslapen.

Terug naar vandaag. Het is acht uur en Kindi roept dat de pancake met ananas klaar is. We schuiven aan maar eerst nog een bak thee produceren. Na het ontbijt eerst eff bijkomen van de pancake. Dan maken we ons klaar om te gaan snorkelen. Het is hoog water en dan is het eenvoudig erin te gaan vanaf het strand. Geen last van keien en koraal. Bij laag water is het lastiger. Helaas is het water niet echt helder genoeg om mooie foto’s te maken. We zien een kleine turtle maar die is weer snel verdwenen. Er zit veel vis en het harde koraal is best wel mooi maar het zicht is niet perfect. We zwemmen weer terug want een uur koekeloeren onder water is genoeg. We voelen dat het een luie dag gaat worden en dat blijkt weldra als ik ga liggen en een dutje pakt. Jacqueline houdt zich bezig met een boek op haar e-reader. Het is lunchtijd. Kindi zet een miesoep met een bordje rijst voor ons neer. Het is goed te eten, geen hoogstandje. De middag gaan we wederom in de siestapositie op een bedje aan de rand van het mooi witte strand. En zo kabbelt de middag voort tot het avondeten als we samen een visje op een houtvuur gaan leggen. Dat wordt weer smullen want een visje gaat er altijd wel in. Inmiddels zijn ook twee Nederlanders neergestreken op Jophira Beach. Zijn blijven hier twee nachten alvorens zij via Java weer terug gaan naar Holland. Het is half zes en we gaan met zijn allen in het bootje van Raul genieten van de zonsondergang verderop. Vanaf het strand niet te zien maar om de bocht, 10 minuten varen, is het prachtig als de zon om kwart over zes hartstikke rood de zee in verdwijnt. Dan is het tijd om een visje te eten. We raken aan de praat en eten gezamenlijk het visje met groenten en rijst. De aggregaat gaat weer aan en de batterijen kunnen weer worden opgeladen. De avond is gevallen, we hebben gegeten en dan zit er niets anders op dan vroeg naar bed.

Zondag 21 mei, dag 24

Na het ontbijt met de spiegeleitjes is het weer tijd om te gaan snorkelen. Vanaf het strand zwemmen we nu naar rechts waar volgens Raul het koraal mooier en beter is. En dat klopt. Het  koraal is inderdaad mooier. Het water is ook wat helderder dan gisteren. Er komt een schildpad aangezwommen maar dit prachtige dier is jammergenoeg te ver weg voor een mooie foto. Na een uurtje flipperen weer naar het strand.

Het is hier o.i. niet mooi genoeg om nog een keer te gaan vandaag. We zijn verwend met de prachtig snorkelplekken zoals Raja Ampat. En vanmiddag is het laag water en dan is ook het lastiger de zee in te komen. Eerst even lekker douchen om het zoute plakkerige water van het lijf te spoelen en dan is het koffietijd met een biscuitje. Later om één uur wordt er door Kindi geroepen dat de luch klaar is. Het zijn grote loempias gevuld met groeten, kip en aardappel. Een lekker hap.

Uiteraard wordt de middag ingevuld door siesta. Om vier uur gaan we tezamen GadoGado maken. Raul organiseert een soort Cookingclass.

We beginnen met het vlechten van een rijstmandje. Het is proberen en het blijft proberen. Het is duidelijk dat wij de handigheid missen. Dus Raul vlecht alle mandjes zelf. Dan wordt de pindasaus gemaakt in een vijzel. Catharina, de vrouw van Raul, maakt het af. Een uur later worden de borden Gado Gado op tafel gezet. Het ziet er lekker uit maar we missen de pittigheid van sambal. We hebben dit gecompenseerd met chilisaus. En dan als toetje een schaal fruit met ananas en drakenfruit. Het is 19.00 uur en het is al donker. Nog een paar uurtjes buiten zitten en dan weer onder de klamboe. Morgenmiddag na de lunch ga ik naar Padang om dan dinsdag samen met Raul met de fastboat naar Mentawai te gaan. Donderdagavond ben ik weer terug. Jacqueline blijft hier nog een paar degen genieten van het mooie witte strand. Hier en ook op Mentawai zijn we van internet verstoken. Dus geen bericht is goed bericht.

Maandag 22 mei, dag 25

We zijn er klaar voor. Weer een dag aan het mooie strandje. We zwaaien Hilda en Martin uit. Die gaan weer terug naar Holland. Om twee uur vanmiddag ga ik met het bootje naar TinTin Losmen. Daar slaap ik één nacht en dan morgenochtend met de auto naar de haven. Om zeven uur vertrekt de fastboat naar Siberut op Mentawai. We zullen er ongeveer om 13.00 uur zijn. En dan de jungle in. Daar blijf ik twee nachten om dan donderdag weer terug te gaan met Raul naat zijn strandje waar Jacqueline wacht. We slapen dan nog één nacht op Jophira Beach. Vrijdagmorgen met het bootje terug naar de Losmen en met de auto naar een hotel vlakbij het  vliegveld van Padang. Zaterdagmorgen vroeg om 07.00 vliegen we terug naar Bali. Maar eerst een paar dagen hiken door de jungle op visite bij de Batak. Ook daar is geen internet dus zal het tot vrijdag duren alvorens ik kan publiceren.

Jophira Beach

Jacqueline doet haar best
dat vlechten is niet aan mij besteed

de mandjes vullen met rijst