Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 6 mei 2023

In de Angkot

Dag 9, Sumatra, 6 mei

Gisteravond na een drankje hebben we onze chauffeur Putra een veilige terugreis gewenst. Hem zien we 11 mei weer terug als we naar Bukittinggi gaan. Dan komt hij ons weer ophalen in de haven van Tiga Raja in Parapat.

Het is nu 06.00 uur in de vroege ochtend en we slapen nog want we gingen laat en vermoeid te bed. We schrikken wakker door luid gezang via een grote luidspreker. Het is geen gebed dus het komt niet van de moskee want die hebben we om half 5 al gehoord. Geen idee wat het wel is? Misschien wel de burgemeester die ons welkom heet😂😂. Na het eerste lied komt er een preek en als afsluiting weer een song. Het blijkt de kerk te zijn die de christelijke inwoners een gezegende dag wenst. Alles bij elkaar een uur in de herrie en klaarwakker met rugpijn want het zijn bar slechte bedden. Ook gedateerd! We schieten een broek en een shirt aan om aan de rand van het zwembad te kunnen genieten van de zonsopkomst. We wachten tot half 7 maar de koperen ploert komt niet opdagen want het is bewolkt. Jammer maar het blijkt wel weer dat de natuur niet te sturen is. Dan eerst maar douchen voordat we naar het ontbijfbuffet gaan. Ook de douche is niet om naar huis te schrijven, van een hete douche is geen sprake. Het lauwe water spuit tegen het plafond maar het grootste gedeelte op het lijf. Dat wel! Dit hotel is een miskleun maar dat kan gebeuren en het is maar voor één nacht. Het ontbijtbuffet is daarintegen erg goed en ook zeer gevarieerd. Een witte boterham met boter en hagelslag ligt als eerste op ons bordje. Gewoon erg lekker! Daarnaast is er uiteraard nasi, mie, groenten, fruit en diverse mierzoete toetjes. Wij nemen nog een bordje gebakken rijst met nootjes en een gebakken eitje. De koffie in de kan is al voorzien van veel suiker….ehhh niet lekker….mierzoet. Maar na vragen is er ook koffie zonder de suiker en dat smaakt toch een stuk beter volgens Jacqueline. Ik heb mijn zoete bakkie al op en hoef geen tweede bakkie. Het ontbijt meenemen naar de kamer of opeten op een andere romantische plek onder een boom is geen probleem. Wij doen het gewoon in de eetzaal. De dame van de receptie is erg vriendelijk en behulpzaam, dat mag ook gezegd worden. De WiFi op de kamer is erg slecht dus schakelen we weer over op onze eigen simkaart. WiFi in hotels in Indonesië is vaak traag met een slecht signaal dus is het hier geen uitzondering. We checken om 12.00 uur uit en gaan met de Angkot of Bemo zoals zo’n busje noemen op Bali, naar de haven Tiga Raja (drie koningen) om naar Samosir te gaan. De Angkot zit al behoorlijk vol met lokals, vis, kip en bananen maar wij kunnen er nog net bij. Hoofd tegen het plafond, koffer op de knietjes en gaan. Onderweg stapt er ook nog een manneke in van een jaar of 8, kon er nog net ingepropt bij, en stapt verderop weer uit met de opmerking dat hij zijn geld is verloren. No problem! Nadat hij is uitgestapt ligt er een biljet van RP 2.000 op het bankje, uit zijn zak gevallen. We geven het aan de chauffeur, dan het is toch betaald. Elk uur gaat er een ferry dus we hoeven ons niet te haasten.

In de haven is het gezellig. Mensen willen een praatje en natuurlijk ook op de foto. De boot vertrekt naar de overkant en we laten Parapat achter ons. Het is een half uurtje varen naar het dorp Tuk Tuk op het eiland Samosir in het Tobameer. Op de boot worden we aangesproken door een aardige mevrouw met een Indonesisch uiterlijk. Zij is geboren hier in de buurt maar woont al heel lang in Amsterdam. Ze is gezellig maar begint ook te klagen dat het zo vreselijk duur is in Nederland. We halen onze schouders op! Weten wij veel! Ze is hier samen met haar zus en zoon. We stappen van de boot en “rollen” het aan het meer gelegen resort Toba Village Inn binnen. We checken in. Een mooie propere kamer waar we vijf nachten verblijven. We lunchen in een warung aan de overkant van de weg. Goeie sate met rijst. Aardige kerel!Goeie toko! Verder nemen we onze rust. Vandaag doen we niet veel meer want regent inmiddels. Morgen zijn we weer aktief.