Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Onze komende reis vanaf 3 mei
Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

maandag 2 juli 2012

Efficiency

Midden op d' n dag zonnig en een temp. van 29,6 graden en een LV van 73%. Een zacht briesje maakt de dag fraai.
Ik kon het vannacht niet opbrengen om m'n bed uit te komen voor de finale van het EK. Dus vanmorgen op teletekst gelezen dat Spanje een makkie had aan Italie. Proficiat!
Om acht uur stonden Jan Rap en zijn maat weer voor de deur. Jan (Tarke de metselaar) en zijn maat (Putuh) hadden er weer zin in. Om 10 uur ben ik gevlucht omdat ik het niet meer kon aanzien. Twee spijkers met een draadje, weer dat slangetje, een beetje hakken, een klein emmertje cement en veel kijken, dan weer staand en dan weer gehurkt zuigend aan een peuk. En dan nog scheef! Op dat tijdstip, koffietijd-ook dat nog, was de vooruitgang 20 stenen en een randje cement. Niet gek samen! Voordat ik wegging heb ik ze nog één keer uitgelegd dat een waterpas een erg handig stuk gereedschap is. Toen ben ik gegaan, lekker uitwaaien op de scooter en nadenken over de vraag die gesteld werd door een vriend van ons in Spanje. Hij mailde ons gisteren met de vraag of  "efficiency" bestaat op Bali. Hobbelend scooterend door de rijstvelden kon ik mijn gedachten eens goed verzetten richting dit zéér lastige onderwerp. Na het lezen van de email heb ik meerdere woordenboeken geraadpleegd maar helaas "het" stond er niet in. Onderweg kreeg ik de ingeving dat het wel degelijk bestaat maar iets anders als dat we gewend zijn. Er is hier een versie "rechtsom": direct-geld en "linksom": indirect-geld. Want ook hier draait alles om geld. Dit kan ik helaas niet uitleggen in één keer. Dat kost me teveel energie. Dus maak ik er een tweeluik van;vandaag en morgen.
Direct-geld als ze meteen kunnen verdienen en indirect is op langere termijn.
Een voorbeeld van direct: We hebben inmiddels diverse keren getankt met ons automaatje. We zeiden voor het gemak "penuh" (vol). En dan gaan ze vullen tot de laatste druppel voor een bedrag net boven een afgerond getal. Bijv. 116.000 RP en dan ronden ze af naar boven op 120.000 RP en dus steken ze 4.000 RP in hun zak omdat ze geen briefjes van 1.000 hebben of willen teruggeven. Wij dachten dat ie wel zou stoppen bij 115.000 RP, kan ie gemakkelijk een briefje van 5.000 teruggeven. Maar zo werkt het dus niet! De pompman of vrouw kijkt niet eens op de meter tijdens het tanken. En altijd opletten of ze de meter terugzetten naar 0 na de vorige klant. 
zomaar een tankstation
Dus de conclusie is: zeg altijd een vast bedrag en dat gepast betalen Oh ja...een litertje  "bensin" kost hier 4.500 RP en dat is ongeveer 40 eurocent. Dus daar hoeven we het niet voor te laten.

1 opmerking:

  1. Dit betekent dus dat JIJ efficient moet zijn. Ik ben benieuwd hoe het linksom gaat.

    BeantwoordenVerwijderen