Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Onze komende reis vanaf 3 mei
Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 4 juli 2012

Efficiency (deel 2)

Een warme dag. Geen wind en een temperatuur van 30 graden en een LV na 70%.
We hebben het rechtsom-efficiency-effect gehad en nu een voorbeeld van linksom. Wij rijden regelmatig naar Negara voor een boodschap of om te gaan eten. En als ik naast Jacqueline zit kijk ik vaak naast me naar het drukke maar zeer flexibele verkeer en dan zie ik veel motorrijders. Wat me vaak opgevallen is dat vroeg in de ochtend of vroeg in de avond als het fris is, men een jas aantrekt. Maar deze jas trekken ze niet gewoon aan zoals wij. Zij doen 'm achterstevoren aan. En dat doen vooral de vrouwen. Dus zit ie alleen aan de voorkant met de rits van achteren. Ik heb aan een voorbij wandelende dorpeling van het vrouwelijke geslacht gevraagd waarom ze dit zo doen. Het antwoord is natuurlijk simpel. Sneller de jas aan, de rits en de achterkant slijten niet en dus gaat de jas langer mee en dus kost het minder. Efficient en en geen koude borstjes tijdens het rijden.
Een tweede voorbeeld: Vandaag rijd ik door de rijstvelden en zie ik een man met een handkar. Ik stop en maak een foto en vraag waarom ie met de kar is. Hij zegt: kost me geen benzine, kost me geen energie want ik doe het al héeéeél lang, al jaaaaaren, en ik loop vaak op blote voeten en dus slijten mijn slippers bijna niet. En ik heb alle tijd van de wereld dus waarom zou ik sneller moeten en toch mooi veel hooi. 
veel hooi: niet op de vork maar op de kar

1 opmerking: