Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 24 januari 2015

In de hele vroege ochtend

24 jan. 2015
Kwart over vier.....in de vroege ochtend.....we zijn net voor de wekker wakker. Gisterenmiddag kwamen we terug van het snorkelen....wederom prachtig, twee blacktip haaien gezien....toen we van Mama Lily te horen kregen dat de Ferry van Nusa Laut naar Ambon niet gaat. Die komt een dag later. Deze boot hadden we gepland om terug te varen naar Ambon na drie nachten in het heerlijke Ameth. Plannen op de Molukken is een slecht goed, steeds weer verrassingen. Gelukkig is er een alternatief wat ons ook direct werd verteld. Om vijf uur een klein bootje charteren naar Saparua. Van Saparua 7 kilometer achterop de ojek naar Haria. In Haria om zeven uur op de snelle boot stappen naar Telehu op Pulau Ambon. En dan van Telehu met de angkot naar Ambon Stad. Het is kwart voor vijf en we lopen samen met Mama Lily in het pikdonker naar de kade achter de penginapan.
Op de achtergrond is de collega de predikante al duidelijk te horen. Die begon al om drie minuten over vier ( voor alle duidelijkheid: 04.03 uur!) met het verspreiden,via de luidspreker, van kerkgezang. Het is hoog water en de zee klotst behoorlijk. De bootsman legt met pijn en moeite het bootje in de lengterichting van de kademuur. Snel de rugzakken erin en wij erachteraan. Het bootje schommelt behoorlijk. De buitenboordmotor van 25 pékaatjes wordt gestart en we varen langzaam in het donker over het rif richting de lichtjes aan de overkant. De zee is niet vlak, de golven slaan stevig tegen het bootje wat af en toe dwars op de golven dreigt te geraken. De bootsman weet wat ie doet en waar ie heen moet varen, dat is helder. Éénmaal aan de overkant vaart ie verder in de luwte van het eiland Saparua naar Kota Saparua.
Aan land komen is gemakkelijk omdat het hoog water is. Heel anders dan een paar dagen geleden want toen moesten we door de drek lopen naar het bootje. Zeer ervaren schuift hij rond kwart over zes zijn bootje in z'n achteruit het kleine strandje op. Twee ojekrijders staan ons al op te wachten. Snel achterop en scheuren naar de haven van Haria. De boot ligt er al en het is druk maar de tickets waren snel gekocht. De boot is niet vol. Stipt op tijd...hoe is het mogelijk in dit land...vertrekt ie naar Ambon.
Na een dik uur varen waren we in een haven aan de overkant van het water van Ambon Kota. We zijn op de angkot gestapt en zonder het te weten kon ie, na een stevige halfuur, stoppen dicht in de buurt van Hotel Sea. Toen we twee weken geleden naar Seram en Saparua vertrokken hebben we hier wat spullen achtergelaten om onze rugzakken lichter te maken.
We blijven hier één nacht want morgen gaan we met het vliegtuig naar onze volgende bestemming.
We zitten nu in café Sibu Sibu om deze dag Ambon relexed af te sluiten. Het is warm, vochtig en zweterig. Een goede reden om niks te doen behalve zitten en genieten van een "Juice Apukat".
Info
Penginapan Pari Nussa, Ameth, Pulau Nusa Laut (Lease Eilanden)
Eig. Mama Lily en Pak John - 6 kamers - niet tel.bereikbaar
Vervoer: met de marktboot vanuit Saparua Kota - 10.00 uur op woensdag en zaterdag
En terug RP 40.000 pp of charterboot RP 300.000 per boot
Prijs: RP 150.000 per persoon, per nacht, incl. drie maaltijden, snacks,koffie en thee.
Kamer: basic, goed matras, ventilator, privémandi koud water en hurktoilet -
Ook gebruik van de familiemandi met westers toilet
Elektra: van 18.00 tot 06.00 uur.
Kwart voor vijf in de ochtend, we gaan aan boord!
Eerst kaartjes kopen en dan....
Met de "Kapal cepat" (snelle boot) terug naar Ambon.