Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 27 mei 2017

Met de boot

Vrijdag 26 mei 2017.
We zijn de enige gasten het hotel. Het is 07.00 uur. We worden opgehaald met de auto om te gaan ontbijten. In het restauarant stast een buffet klaar met twee borden, 6 witte boterhammen, jam en pindakaas. We bestelken dasrbij verse sinaasappelsap en een spiegelei...1 kantje gebakken....maar dat wordt een omelet. Maakt niet uit...een ei is een ei...het is ze vergeven. Half acht rijden we weg naar de haven van Sorong om de snelle boot te nemen naar Wasai, de poort van Raja Ampat.
Daar aangekomen eerst tickets kopen voor RP 130.000 pp. Het loket is open maar de stoel daarachter is leeg. Oh ja..daar komt ze net aangekakt. Te laat....zegt ze zelf.
Tickets gekocht, rugzakken uit decsuto, de "sopir" een tip en wij lopen naar de boot. Het is over achten dus tijd zat. De vertrektijd van 09.00 uur wordt overschreden met een stief kwartiertje. Mag geen naam hebben.
Twee uur later stappen we van de boot in Wasai. We worden gevontroleerd op het hebben van een permit. Hebben we nog niet...we worden verwezen naar een desk aan de linkerkant van de Tourist Office. De prijs is RP 1.000.000 behalve voor mensen met een KTP (Indonesiscje ID) en buitenlanders met een KITAP (verblijfsvergunning voor 5 jaar). Prijs RP 500.000
Buitenlanders met een KITAS (1 jaar) betalen gewoon RP 1.000.000
Na de permit komt Methos van de homestay ons tegemoet. Hij heeft een auto geregeld en we gaan eerst inkopen doen op de markt. Vooral groenten, olie en eieren. Dan naar de warung want we hebben trek in eten. De kip met nasi en groenten heeft gesmaakt. We gaan naar de boot die ergens verderop ligt. Er wachten ook wat dorpelingen van het eiland Gam. Ze varen mee en worden afgezet bijn hun dorp. Na een klein uurtje varen komen we aan bij Homestay Methos. De koffie is bijna bruin en het begint te regenen. We installeren ons in een hut boven het water en dalen af in de hangmat. Wat een rust. Het enige wat we horen zijn de prachtig roepende en zingende vogels en het kabbelende opkomende water. We horen vlakbij een vogel roepen.....het is een zwarte kakatoe. We spotten 'm.....Prachtig!
We hebben twee dagen gereisd om van Wamena naar Raja Ampat te komen en zijn vermoeid. Morgen nemen we een rustdag en doen we niets behalve dommelen en lezen in de hangmat.
Foto's volgen als we terug zijn in Sorong