Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Onze komende reis vanaf 3 mei
Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

donderdag 19 augustus 2021

Het sterke geslacht

Ik kom niet dagelijks op de markt maar toch wel regelmatig. En dan valt me altijd weer een paar dingen op waarbij ik me afvraag waarom? Sinds de Covid-noodwet PPKM-4 van kracht is, is het erg stil, weinig klandizie. Komt dat nou omdat ik steeds op het verkeerde moment daar ben of komen er nu echt minder mensen waarvan ik de reden niet zo één twee drie kan bedenken. Als ik over de markt loop dan dan zie ik weinig mondkapjes op de juiste manier gedragen en ik zie nog veel minder controle…..sterker nog: geen controle! Dus de angst om gecontroleerd te worden zal het niet zijn. En toch ligt er overal volop groenten, fruit en andere zaken. Wellicht komt het omdat de mensen minder te besteden hebben en zelf de groenten verbouwen op het land. Ik weet het niet! Ik trek dan toch de voorzichtige conclusie dat er volop handel is met minder klanten en dat betekent in mijn ogen dat er veel bij de koeien en ander vee terecht komt. Laatst liep ik door de bananenhoek en het barstte daar van de overrijpe exemplaren. In mijn ogen toch redelijk onverkoopbaar. De markt is een wirwar van smalle slecht geplaveide steegjes en dat zorgt er voor dat het niet eenvoudig is, in mijn ogen, om de goederen bij de stalletjes te krijgen.  Dit groente-fruit-vis-vleesdoolhof is onbereikbaar voor motoren, fietsen en auto’s. De kleine pick-ups met de goederen komen tot aan de parkeerplaats aan de achterzijde. Daar wordt het verder te voet naar de stalletjes gebracht. En dit gebeurt met de handel in zakken of dozen op het hoofd gedragen. Als ik dit zie krijg ik acute pijn in mijn nek maar voor de “dragers” de normaalste zaak van de wereld. Het is gewoonweg overleven. En wat me dan vooral opvalt is dat het merendeel van deze hardwerkende mensen vrouwen zijn. De mannen zijn veruit in de minderheid en dan tassen ze ook nog één zak rijst minder op de kop dan de vrouwen. Ik heb best veel respect voor deze mensen die op een harde manier aan hun geld moeten zien te komen. En echt veel zal het niet zijn. Maar dan rest mij de toch de vraag waarom de één zes zakken rijst op de kop tast en de ander maar!! vijf? En dat niet één keer maar misschien wel tien of meer keren per lading. Zou het dan toch te maken hebben met het sterke geslacht? Voor mij een grote vraag! Wie het antwoord weet mag dit kenbaar maken via mijn bericht op Facebook. Ik ben benieuwd.

Rechts de gele truck die met de hand wordt gelost, zakken op het hoofd en gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten