MINDER WIJN
De economische crisis dwingt Spanjaarden tot het veranderen van gewoonten, zo blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen over de evolutie en trends in wijnconsumptie in Spanje in 2010.Commerciële verkooppunten als supermarkten en andere winkeltypes verkopen met 60,8% voor het eerst meer wiijn dan de horeca met 39,2%. Deze verandering heeft een directe impact op de wijnen in de duurste prijscategoriën, die namelijk vooral buitenshuis worden genuttigd, volgens het onderzoek van Nielsen. 51,5% van de wijnen met het officiële keurmerk ‘Denominación de Origen’ worden verkocht via consumentenkanalen en 48,5% gaat via het horecakanaal. Van alle D.O.’s wordt Rioja-wijn met 35,9% het meest verkocht in de horeca, gevolgd door 12,5% Valdepeñas en Ribera del Duero met 9,1%.Volgens het onderzoek dwingen de economisch minder gunstige omstandigheden mensen ertoe minder wijn te kopen of meer wijn thuis te drinken. Spanjaarden blijken wel trouw te blijven aan een goed glas wijn en de voorkeur te hebben voor wijnen mét een van de D.O-keurmerken.
Totale verkoop omlaag
In totaal werd er in Spanje minder wijn gedronken. De verkoop in dit opzicht daalde met 0,9%. Ondanks de moeilijkheden in de sector blijft wel duidelijk dat de voorkeur van de Spaanse consument nog altijd uitgaat naar rode wijn (71,8% van de totale verkoop), boven witte (21,1%) en rosé-wijnen (7,1%).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten