Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

vrijdag 7 juni 2024

De Damnoen Saduak en Maeklon markt

Dag 35 en 36

Gisteren was het de dag van wandelen door Bangkok. Niet echt geweldig. Veel verkeersherrie en drukte. We zijn dan ook een paar keer een Shoppingmall in gevlucht om wat frisse lucht in te ademen. En het is heet op straat. We gingen wandelen met een verzoek in de broekzak. Onze buurman Andreas is een fervent sigarenroker en rookt alleen sigaren van Arturo Fuente. Dus wij op zoek naar een kistje van deze rokertjes en dan vinden we de hele chique sigarenwinkel Davidoff of Geneva in een Mall maar helaas daar verkopen ze geen bolknakken van Arturo. Missie niet geslaagd. Vandaag vrij vroeg opgestaan om naar twee toeristische trekpleisters te gaan want daar zijn we niet geweest in 2018. Om 08.00 staat de chauffeur met de naam Lik al klaar voor de deur van het hotel. Beide attracties liggen buiten Bangkok. In deze comfortabele minivan rijden we eerst in anderhalf uur 90 km naar de Damnoen Saduak Floating Market. Onze  chauffeur komt uit deze streek en zegt ons dat dit nog een traditionele drijvende markt is. We rijden de parkeerplaats op en stappen uit. We worden gelijk bij onze nek gegrepen om een ticket te kopen om met een bootje door de markt te varen. Voor 2.000 Baht (50 euro) samen in zo’n bootje. Te voet is niet mogelijk dus met zo,n bootje. Het doet met denken aan Venetië en Giethoorn. We hebben al gauw in de gaten dat het traditionele volledig is verdwenen. We varen door een kanaal met alleen maar souvenierwinkeltjes op de kant. Niets voor ons…..dus wij roepen doorvaren! En dat doet hij totdat we bij de drijvende markt komen. We vallen stil en liggen in de file. De markt ligt vol met bootjes. Niet met handelswaar maar wel met toeristen. Soms komt ons een bootje zonder toeristen tegemoet. Zoals met fruit. We kopen een zakje heerlijk voorgeneden mango. Terwijl we stil liggen raak ik even aan de praat met een man in het naastgelegen bootje. Hij is helemaal uit Chicago gekomen om o.m. een Thaise drijvende markt te beleven. Wat een feest!

Wij zijn er klaar mee en varen tussen de prachtige begroeiing terug naar het beginpunt. De bootsman is trouwens heel aardig en doet er alles aan om het ons naar de zin te maken. Onze conclusie is dat een drijvende markt in Kalimantan op de rivier veel leuker en vooral veel traditioneler is dan dit circus.

We stappen in en rijden naar de Maeklong Treinmarkt. Deze ligt op 20 km van de drijvende markt. Op deze bekende plek rijdt de trein 6x per dag dwars door markt. Links en rechts van het spoor staan kraampjes die, als de trein komt, hun luifels moeten intrekken. Het is uiteraard zeer toeristisch maar wel erg leuk om dit gezien te hebben. De fluit gaat en dat betekent dat de luifels ingeklapt moeten worden en dat iedereen op veilige afstand van het spoor moet gaan staan. Daar komt de trein. Tergend langzaam rijdt ie over de markt. De trein is voorbij en de luifels gaan weer uit en men kan weer over de rails tussen de kraampjes lopen totdat de volgende trein gaat komen. Ook achter de spoorkraampjes ligt een hele grote markt met veel vis, vlees, fruit en groenten. Zo kennen we de markt.

We stappen weer in rijden terug naar het dichtgeslipte Bangkok. We wurmen ons door de files en zijn om 14.00 weer terug bij het hotel.

Morgen om 07.00 uur gaan we met de hiernaast gelegen Skytrain naar het vliegveld Suvarnabhumi. 30 minuten voor 45 Baht pp. Veel goedkoper en sneller dan een taxi. Onze vlucht naar Singapore vertrekt om 10.45. En dan een uur later de vlucht naar Bali.

een lotenverkoper in Bangkok
veel souveniers bij de drijvende markt