Oorspronkelijk was Piaggio een vliegtuigbouwer die na de tweede wereldoorlog geen vliegtuigen meer mocht bouwen. Daarom besloot de directie van Piaggio hun productielijn om te bouwen tot een scooterfabriek. Vele vliegtuigonderdelen werden aanvankelijk gebruikt zoals het voorwiel wat een neuswiel van een vliegtuig was. Al snel werden deze scooters erg populair in het naoorlogse Italië waar een grote behoefte bestond aan eenvoudige transportmiddelen. VESPA werd op deze manier een merknaam. Ook in Indonesië en zo ook op Bali is de Vespa een gewilde scooter mede door zijn authentiek pruttelgeluid. Niet alleen de nieuwe modellen zijn populair maar ook de schrootmodelletjes die ze verbouwen tot de gekste exemplaren. Regelmatig rijden we een groepje Vespafanaten voorbij die een toertje maken met hun omgebouwde scooter. Ze staan ook vaak stil langs de kant of bij een pompstation omdat er panne is wat ze met z'n allen weer verhelpen. Dergelijke omgebouwde en zelf gefabriceerde Vespa's op de weg is in Holland ondenkbaar. Hier op Bali kan dat wel, gewoon rijden en lol hebben met de kentekenplaat van de oorspronkelijke motor. Vespa....in Italië charmant....op Bali stoer!
![]() |
onderweg naar Denpasar gekiekt |
![]() |
een tankvespa in Negara |
![]() |
het verlengde model |
![]() |
de tuk-tuk in Jakarta....ook een Vespa |
![]() |
de Vespa...ook voor de kleine ondernemer |
![]() |
hoe lager, hoe stoerder |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten