Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Japan Kanto and Tohuku
Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 30 april 2016

Knokkelkoorts

De ziekte knokkelkoorts rukt op. Veertig jaar geleden kwam het in nog geen tien landen voor, nu geen tien landen voor, nu zijn dat er al meer dan 100. Wereldwijd worden jaarlijks 100 miljoen mensen ziek.
Meer mensen reizen, raken besmet en nemen de ziekte met zich mee. Knokkeloorts, of dengue, is een besmettelijke tropische ziekte die wordt veroorzaakt door het denguevirus. Het virus wordt overgedragen door muggen. Mensen met knokkelkoorts hebben koorts, hoofdpijn, spierpijn, gewrichtspijn en huiduitslag die lijkt op de mazelen. 
Veel gevallen op Bali
Op het bij Nederlanders geliefde Indonesische eiland Bali is op dit moment sprake van een 'tsunami' aan gevallen, zegt dokter Hendra. "Het komt snel op en dan zakt het weer weg. Normaal melden zich maandelijks 30 patiënten met knokkelkoorts, nu zijn het er zes keer zoveel."
De afgelopen maanden viel er weinig regen, waardoor de muggeneitjes niet wegspoelden. Dokter Hendra: "Wij hebben nu circa 200 patiënten met knokkelkoorts alleen hier." Hendra is één van de weinige artsen die willen praten over knokkelkoorts. De meeste ziekenhuizen en klinieken zijn bang toeristen af te schrikken. 
Stijging
Elk jaar is er een uitbraak tussen januari en april, maar het aantal ziektegevallen stijgt op Bali duidelijk: 
  • In 2014 kregen 3478 gevallen mensen op Bali knokkelkoorts
  • In 2015 waren dat er al 5175
  • Dit jaar zijn er tot nu toe 6812 gevallen
Elk jaar overlijden ook enkele tientallen mensen aan knokkelkoorts. De Balinezen doen er alles aan om de mug die de ziekte verspreidt uit te roeien. Zo spuiten ze elke week gif dat de muggen moet doden.  
het spuiten van het gif
Hoge koorts
Carla Roozen kreeg knokkelkoorts als Nederlandse toeriste op Bali. Ze kan nu weer lachen, maar ze weet hoe heftig de ziekte is. "Het begon met hoge koorts. Die koorts kreeg ik niet onder controle. Ook kreeg ik rode bultjes.'' Haar dochter werd ook ziek: "Die is opgenomen in het ziekenhuis en aan het infuus geplaatst."
Maandelijks vieren 7000 Nederlanders vakantie op Bali. Sommigen zouden beter geïnformeerd willen worden: "Als ik mij er bewust van was geweest, had ik voor mijn dochter van vier misschien wel een andere keus gemaakt. Of kijken wat ik daaraan had kunnen doen."eest, had ik voor mijn dochter van vier misschien wel een andere keus gemaakt. Of kijken wat ik daaraan had kunnen doen."
De afgelopen maanden viel er weinig regen, waardoor de muggeneitjes niet wegspoelden. Dokter Hendra: "Wij hebben nu circa 200 patiënten met knokkelkoorts alleen hier." Hendra is één van de weinige artsen die willen praten over knokkelkoorts. De meeste ziekenhuizen en klinieken zijn bang toeristen af te schrikken. 
Bron:RTL Nieuws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten