Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Onze komende reis vanaf 3 mei
Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 30 september 2020

Op het erf van....

De rookpluimen van de Galungan ceremonies zijn weer opgetrokken waarbij de achtergebleven rotzooi de stille getuige is. Het gewone leven gaat weer verder dus is een ieder weer bezig met zijn dagelijkse ding. Ik zag vanmorgen Nyoman zitten op zijn terras en hij wenkte voor een bakkie Balinese prutkoffie. Zijn vrouw is helaas een jaar geleden overleden. Hij woont daar met zijn zoon, jongste dochter, schoondochter en twee kleinkinderen. Ik ga met afstand bij hem zitten. Hij geeft geld aan zijn jongste dochter en die gaat vers gebakken banaan in de warung halen. Vijf minuten later is ze al terug. Zijn schoondochter brengt de koffie terwijl zijn zoon Kadek met zijn dochtertje toelijkt. Nyoman verdient zijn roepias met verhuren van land en Kadek werkt op een grote zeetanker en is regelmatig vele maanden van huis voor een maandloon van 1.200 US Dollars wat voor Balinese begippen een stevig salaris is. Hij is wegens Corona teruggekeerd naar huis en is nu zonder werk. Ik weiger nooit als mij iets wordt aangeboden want dat vind ik een belediging maar “pisang goreng” op mijn nuchtere maag is geen goed idee want dat ligt mij bij de gehele dag als een rotsblok op mijn maag. Ik probeer het uit te leggen, Hij knikt want hij begrijpt het wel, denk ik, en geeft het plastic zakje met inhoud mee naar huis voor later. Na een klein half uur ga ik weer huiswaarts om me goed te doen aan een echt ontbijt: yoghurt met melk, dadels, honing en cornflakes. De “pisang goreng” heb ik onderweg weggegeven aan een “hongerige” familie.

De rommel van  Galungan

 
de jongste dochter met haar nichtje.

Overal sporen van zijn kleinkinderen
De ingang van het erf
De oudste van de twee
Pak Nyoman met zijn jongste kleinkind

Geen opmerkingen:

Een reactie posten