Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 8 mei 2024

De Blauwe Tempel

Dag 6

Vandaag een reisdag. We verlaten Chiang Mai en gaan naar Chiang Rai een stuk dichter bij Laos.  Na het ontbijt hebben we om 08.00 afgesproken met de tuktuk man van gisteren om ons naar de busterminal te brengen. Om half 10 rijden we weg met een Greenbus, dit is de naam van het busbedrijf. Onze bus is een VIP en betekent meer beenruimte en ruimere stoelen. Na een saaie busrit van 180 km in 3 1/2 uur komen we aan op Busterminal 1 in Chiang Rai, de stad van de gekleurde tempels. We lopen 450 meter om bij onze slaapplek voor de komende 4 nachten te komen. We bivakkeren in de Homestay Baan Jaru. Een fijne plek volgens de recensies dichtbij het centrum. Onze kamer is al gereed dus kunnen we erin. De man van de receptie is heel aardig en legt ons uit op een plattegrond met gekleurde stiften wat we hier kunnen gaan doen. De kamer is ruim, schoon en lekkere bedden. Het ontbijt schijnt hier ook heel goed te zijn maar dat gaan we morgen beleven. Het is inmiddels dik lunchtijd. Aan de overkant hebben ze Pad Thai een lekker Thais noodelgerecht. Daarna in de ruststand tot halfzes en dan we lopen we naar  het busstation om daar een Tuktuk te nemen naar de prachtige Wat Rong Suea Ten (de Blauwe Tempel). Terug met dezelfde Tuktuk want hij bleef keurig wachten, naar een kroeg voor een biertje.

de kamer in Baan Jaru Homestay

de Blauwe Tempel

dinsdag 7 mei 2024

Buatong en de Longnecks

Dag 5

Nog even terug naar gisteren. Twee dagen geleden gingen we naar een massagesalon. Een goede massage. Een reden om gisteren terug te gaan. We werden hartelijk verwelkomt met de bekende glimlach. Wij vroegen of het misschien wat steviger kan dan de dag ervoor. Zegt de bazin:” Ja hoor dat kan maar dan moet je wel meer betalen want dan is de masseuse eerder vermoeid en dan kan ze na jullie geen massage doen, dan moet ze eerst uitrusten”. Wij teruglachend met de mededeling “Dan gaan we weer, bye”. En ze lieten ons zo gaan. Wij verderop naar binnen want het barst daar van de salons. Daar een echt stevige massage met o.m. de ellebogen, zeg maar het betere letterlijke ellenbogenwerk, en ook nog iets goedkoper. Wat een volk, ook hier!

Vandaag hebben we om 09.00 uur afgesproken met een tuktukdriver die met zijn normale auto ons op komt halen om naar de Buatong “Sticky” Waterfall te gaan. Gelegen op een uur rijden vanaf de oude stad. Deze waterval is bijzonder omdat het water niet vanaf een rivier komt maar uit een waterbron met allerlei mineralen waardoor de stenen niet glad zijn en je heerlijk naar boven kan klimmen tussen het klotsende water. De chauffeur wacht op ons totdat we weer terug zijn. Eerst een stuk lopen over een houten trap naar beneden om bij de vier levels te komen. Ik (Henk) houdt wel van een uitdaging dus lopen we naar het onderste level en ik klim helemaal naar boven naar het eerste level. Het is heerlijk om te doen. Jacqueline blijft aan de kant en maakt de fotos en de videos. Na een uurtje zijn we weer terug bij de auto en de chauffeur oppert om met ons naar een Longneck dorp te gaan. Daar zeggen we geen nee tegen. Deze Longnecks zijn geen Thai mensen maar komen oorspronkelijk uit Myanmar. We lopen rond door het dorp tussen de stalletjes waar van alles te koop wordt aangeboden en ontmoeten de vrouwen en kinderen met de goudkleurige ringen om hun nek. Achter de kraampjes want ook hier gaat het om geld, ligt het echte dorp met de houten huisjes. Deze ijzeren ringen drukken het sleutelbeen naar beneden om zodoende een langere nek te krijgen. We hebben het in onze handen gehad en het is echt een behoorlijk gewicht. Waarom? De meest gangbare gedachte is dat een lange dunne nek aantrekkelijk gevonden wordt binnen de Padaungcultuur omdat de vrouwen zo meer op draken lijken. Duidelijk is te zien dat de oudere vrouwen meer ringen dragen dus een langere nek hebben. Elke twee à drie jaar wordt er een ring bijgeplaats. We maken mooie foto’s van deze toch wel bijzondere mensen. Na dit bezoek rijden we terug naar de oude stad van Chiang Mai. We worden afgezet voor John’s Place waar we heerlijk kunnen eten. Het is om de hoek van het hotel. De middag houden we wederom vrij om te rusten, te lezen en te schrijven. Het is half vier en de hemel wordt donkergrijs. Het begint hard te regenen. Een teken dat de regentijd is begonnen en voor ons een rede des te meer om in de droge ochtend aktief te zijn omdat het dan vaak in de middag gaat regenen. We kunnen de ervaring maar in de tas hebben voordat we een koud biertje naar binnen kloeken.

Midden in de jungle
De houten huisjes van de Longnecks

maandag 6 mei 2024

De Wat Phratat Doi Suthep

Dag 4

We hebben prima geslapen. Vandaag gaan we een tourtje doen naar het Doi Suthep National Park. Maar eerst nog even genieten van een lekker ontbijt. De chauffeur staat al om 08.00 klaar alleen wij zijn nog niet klaar omdat we om half 9 hebben afgesproken. Dan moet ie ff wachten hé. We rijden helemaal naar de top van het beschermde park. Hier ligt het bergdorp Doi Pui. Het is nog erg rustig en we kunnen op ons gemakkie rondwandelen. Het is een bloemendorp met een eigen museum. Na een uurtje gaan we terug naar de parkeerplaats want daar wacht mister Ball, de driver. We zakken af naar de mooiste tempel van Chiang Rai, de Wat Prathat Doi Suthep. Deze tempel ligt hoog dus moeten we met een cablecar naar boven. We kunnen met de trap, maar doen we even niet…veel te heet! Hier is is al drukker en ook veel warmer terwijl in het hoge dorp nog aangenaam was. Deze tempel is werkelijk prachtig met heel veel bladgoud. Hier ook je schoenen uit maar wel sokken aanhouden want de tegels zijn bloedheet. Na een uur weer terug met de lift en niet met de trap. We stappen weer in en gaan naar de laatste stop van vandaag. Tussen de bomen ligt de Wat Pha Lat. De tempel zelf is een stuk minder maar de ligging is mooi tussen de natuur. Om half één zijn we weer terug in het hotel. Vanmiddag gaan we wederom in de relax stand. Eerst een duik in het zwembad en daarna op de massagetafel. Op de terugweg van de kneed-en olie massage duiken we een kroeg in om te dorst te lessen want van die massagevrouwen krijgen we een droge keel. Morgen gaan we naar een heel bijzondere waterval.

Doi Pui village
Traditionel kledij van het bergdorp

Wat Phrathat Doi Suthep

De Wat Phrathat Doi Suthep

Wat Phalat

Een ijskoud biertje na de massage