zondag 16 december 2012

3G netwerk

Het is half vier in de middag en de bewolking overheerst al de gehele dag. De temperatuur is 31.4 graden opgestookt door een zachte warme bries. Het is droog.
Holland is een paradijsje..........althans voor de internetgebruiker. Glasvezel, snel surfen, 24 uur on-line, een vast bedrag voor pakket internet, tv en bellen, muziek of een filmpje downloaden....geen probleem. Dat is toch de gewoonste zaak van de wereld. Dat gewone heeft men in "ons" kikkerlandje niet meer zo in de gaten want iedereen moet toch internet hebben om te kunnen leven en werken. In Spanje was het al heel anders, inmiddels ook wat verbeterd, maar hier op Bali.......is het helemáááaál anders en zeker in YehKuning. 
hier ergens in deze wirwar van zenders, schotels en andere antennes zit die "gestoorde" van het 3G netwerk
Een telefoon via een landlijn is niet beschikbaar (geen nummers) dus zijn we overgeleverd aan het mobile netwerk. Je koopt data via een simcard en je stopt die in de computer of ipad....wat iPad?? ja voor zover bekend zijn wij één van de weinigen die hier zo'n plat ding gebruikt. Een iPad is ingericht op mobile data via het 3G netwerk. Oh, dat is mooi want dat wordt ook gebruikt in Indonesië en dus ook op Bali. Tijdens onze reis over Java werkte het perfect. Tot vorige week!! Vrijdag 7 december om acht uur in de morgen....floep....internetverbinding verbroken. Och, dat gebeurt wel vaker....een halve dag ofzo...dus geen paniek. Maar na twee dagen ben ik toch maar gaan informeren bij Telkomsel (de provider) in Negara. "Oh..doet ie het niet?"...."Wij weten van niets...ons is niet bekend dat het 3G netwerk eruit ligt". Ik:" Oh, dat is raar want ook de telefoon deed het twee dagen niet". Men bleef mij verbaasd aankijken en ik stelde toen maar de vraag: "Hoeveel mensen zijn bij jullie bekend die internet gebruiken op 3G in YehKuning?". Het antwoord was: "wij denken van 3 en ook het gemeentehuis (de Desa) en het hoofd van de school hebben internet via een landlijn". Met een kopie van het meldingsrapport ben ik met de boodschap van "kom over 2 dagen nog maar eens vragen" teleurgesteld, ontevreden en met een analoog gevoel naar buiten gelopen. Wel op een vriendelijke manier want dat blijven zij altijd en ik dus ook. Na die 2 dagen maar weer terug want 3G was nog nergens te bespeuren. De supervisor erbij geroepen want er was nog niets bekend. Die belde...en belde...en bevestigde dat de steunzender van 3G op de grote zendermast in YehKuning stuk is maar over de duur van reparatie kon ie niets zeggen. Het gekke is dat 300 meter van ons huis wel 3G te ontvangen is maar dat signaal komt van een andere steunzender....een dorp verderop zeker. Als we de iPad willen gebruiken kunnen we een stukkie verderop in de auto gaan zitten of naar Negara gaan. Inmiddels is het zondag 16 december en nog steeds bij ons thuis geen 3G. Na een tip van buurman Wally hebben we wel een alternatieve weg gevonden door de homePC in te stellen op het normale GSM-netwerk. Dat werkt...wel een stuk trager...maar voldoende voor emailen en bloggen. De iPad blijft vooralsnog voor internet thuis niet bruikbaar....dus beste Wordfeuters.....nog even geduld.....en dat is een schone zaak....zeker in dit land! Morgen gaan we wéér naar Negara...even vragen waar 3G is gebleven wanneer ie terugkomt. Als ie weer terug is zullen we dit zeker feestelijk melden op ons blog.

Geen opmerkingen: