Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

NUSA TENGGARA

Nusa Tenggara is een provincie van Indonesie die bestaat uit de eilanden Lombok, Gili Meno, Gili Trawagan, Gili Air, Sumbawa, Komodo, Rinca en nabijgelegen kleine eilandjes, Flores, West Timor en Sumba.
Komodo en Rinca zijn onderdeel van het Komodo Natural Park. Op deze twee eilanden leeft de Komodo Varaan. Daarnaast is de onderwaterwereld van dit park volledig beschermd.
de Komodo Varaan
De gehele maand mei 2014 hebben wij gereisd over Nusa Tenggara. Vanaf Padangbai op Oost Bali hebben we de boot genomen naar Lembar op Lombok. In Lembar hebben we vervoer geregeld naar Sekotong in Zuidoost Lombok. Onze slaapplek was Krisna Bungalows. Hier hebben we de omgeving verkend op de motor en met een bootje zijn we naar Gili Nanggu gevaren om te snorkelen. Niet echt geweldig. Vanuit Sekotong zijn we verder gegaan naar KutaDeze plaats in het zuiden heeft prachtige witte stranden maar geen koraal.
Kuta Beach

Geslapen in Ketapang Café
Goed, niet duur en een prima plek om te eten. Na een paar dagen Kuta zijn we met de auto naar Mataram, de hoofdstad van Lombok, gereden. Dit is een drukke stoffige stad waar niet veel valt te beleven. Geslapen in het goede Hotel Melati Viktor. Het waterpaleis Mayura en een grote tempel Pura Meru zijn de hoogtepunten. In het nabijgelegen Banyumulek zijn veel pottenbakkerijen. Hier wordt de mooiste keramiek van Lombok gemaakt. Van Mataram naar Bangsal. Hier zijn we met een klein bootje naar Gili Meno gevaren. De Gili's bestaat uit drie kleine eilanden waarvan Meno de rustigste is. Op Gili Trawagan worden veel feesten georganiseerd en is het veel drukker. Na een verblijf van vijf dagen in Diana's Café was het weer tijd om te vertrekken.
Diana's Café op Gili Meno
We hebben een cabine op een pinisiboot geboekt die ons met nog 15 backpackers naar Labuhan Bajo op Flores brengt. Via Komodo, Rinca en nog een aantal kleine eilanden. Rondom Komodo is het prachtig snorkelen en zwemmen.
de Pinisiboot naar Flores
de Manta Rays
de onderwaterwereld van Komodo
Ons hoogtepunt was het zwemmen met een aantal grote Manta Rays. Maar ook het koraal en de vissen zijn geweldig mooi. Ook het Pantai Merah (roze strand) is een geweldige plek om te genieten van de onderwaterwereld. We zijn van boord gegaan in Labuhan Bajo. Na twee overnachtingen in het Gardena Hotel hebben we 4 dagen een auto met driver gehuurd om het prachtige Flores te gaan beleven. Onze eerste stop was Lembor, de rijstschuur van Flores. Hier in de buurt ligt ook het doprp Cancar. Na en korte steile klim zagen we de "spiderweb" rijstvelden liggen. Een prachtig panorama.
de "spiderweb" sawas
Vanuit een middelpunt wat tevens de irrigatiebron is zijn in de loop van de tijd steeds weer sawa's aangebouwd. Klein en groot, breed en smal. Daardoor heeft het gehele gebied de vorm van een spinnenweb gekregen. Daarna bracht onze chauffeur Melky ons naar Ruteng gebracht. In Ruteng hebben we geslapen bij de nonnen van het Kongregasi Santa Maria Berdukacita. De beste en schoonste slaapplek van Flores. Veel waar voor je geld. Per nacht RP 250.000 voor een kamer met warm water. Ook hebben we hier een traditioneel dorp Compang Ruteng bezocht. Helaas regende het. Van Ruteng naar Bajawa. Onderweg in Aimere zijn we gestopt bij een familie die zelf de arak maakt. De kwaliteit van deze sterke zelfgestookte drank is de beste van Flores.
Bena
In de buurt van Bajawa  liggen de traditionele dorpen Wogo en Bena. Vooral Bena is prachtig gelegen tegen de flank van de Gunung Inerie. In Bajawa hebben we geslapen in het Hotel Bintang Wisata. Een simpel maar goed onderkomen. De volgende morgen zijn we richting Ende gereden. Onderweg zijn we gestopt bij een bijzonder natuurverschijnsel "Het blauwe stenen strand". Hier ligt het zwarte strand vol met hopen blauwe, paarse en groene stenen. De lokale bevolking verzamelt deze op grootte om te verkopen aan handelaren. De stenen worden gebruikt als decoratie bij de bouw van zwembaden en gebouwen. Onze volgende stop was Moni. Hier sliepen we in het Bintang Guest House

Dit hoger gelegen dorp is bekend doordat het vlakbij het Kelimutu National Park ligt. Dit is werkelijk het hoogtepunt van Flores.
Kelimutu National Park
De drie kratermeren hebben alle drie een verschillende kleur. Turquoise, zwart en donkerblauw. Na een "hike" van een uurtje is het meemaken van de zonsopgang een geweldige ervaring. Het is vroeg opstaan (half vijf) maar daar krijg je iets prachtigs voor terug.
Moni was voor ons de eindbestemming met de auto. De volgende morgen zijn we met de publieke bus in 3 1/2 uur naar Maumere gereden. In Maumere was in de stad het beoogde hotel volgeboekt en zijn we acht kilometer buiten de stad terecht gekomen in Gading Beach Hotel. Niet slecht maar wel in "the middle of nowhere". Met de auto en chauffeur van dit hotel hebben we in de avond heerlijk vis gegeten in Rumah Makan Jakarta. Dit visrestaurant is een aanrader. De volgende morgen heeft dezelfde chauffeur ons naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Waingapu op Sumba.
Na een vlucht van een half uur landden we op Bandara Waingapu. De hotels en beter guesthouses waren volgeboekt. Na een tip zijn we uitgeweken naar het Hotel Lima Suadara. Dit is werkelijk het slechtste onderkomen wat we meegemaakt hebben deze reis. Maar we hadden een dak boven ons hoofd en een doorgezakt bed. We zij hier maar één nacht gebleven. De volgende morgen konden we meerijden met iemand ie toch naar Waikabubak ging, onze volgende bestemming op midden Sumba.
een traditioneel dorp vlakbij Waikabubak
Daar heden we wel een goede en vooral rustige slaapplek. Voor de volgende dag hadden we een auto met driver geregeld om het gebied ten zuiden van Waikabubak te ontdekken. Veel traditionele dorpen en prachtige stranden sieren dit deel van Sumba. Na twee nachten hebben we de bus genomen naar Tambolaka. Hier is niet veel te beleven maar het ligt dicht bij het vliegveld om terug te vliegen nar Bali.

De Kosten:

Wij hebben geslapen in Guesthouses van RP 100.000 in Padangbai. In bijv. Sekotong was de fraaie gelegen bungalow RP 220.000. En juist in het meer toeristische Kuta was de prijs voor een kamer RP 150.000. Ons maximale budget voor een slaapplek was RP 250.000 en voor die prijs en minder is het ons vier gelukt te slapen. De topper is zonder meer de Kongregasi Santa Maria in Ruteng. Hier kostte een kamer RP 250.000 maar dan wel met warmwater, superschoon en incl. een goed ontbijt. Het eten en drinken is vaak aan de dure kant, vooral in Labuhan Bajo op Flores. Bijv. een bord Nasi Goreng kost RP 35.000. Onze grootste kostenpost was het vervoer. Met de publieke bus is het goedkoop maar dan reis je van stad tot stad en onderweg valt er veel te zien en de bus stopt nergens. Met een privé auto met chauffeur kan je stoppen waar je maar wilt. De kosten zijn RP 600.000 per dag en dat is niet echt goedkoop te noemen.
Ook de vierdaagse boottrip naar Komodo is prijzig. Slapen in een cabine kost RP 2.500.000. Slapen op dek naast elkaar op matjes kost RP 2.000.000.
Wij zijn uitgekomen op een budget van 30 euro per p.p. per dag. inclusief eten, drinken, vervoer boot-bus-auto, slapen, entreegelden en twee binnenlandse vluchten.
ter vergelijking: anderhalf jaar gelden hebben we over Java gereisd voor 15 euro per persoon per dag. Reizen over de eilanden van Nusa Tenggara kost het dubbele.

DE VERSLAGEN PER DAG STAAN ONDER HET LABEL "Nusa Tenggara 2014" in de linkerkolom onder "LABELS". Ook aan de rechterzijde van ons blog staan de verslagen met de fotopresentaties.