Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

maandag 14 januari 2019

Vijfhonderd monniken

Dag 4
Zondag 13 januari 2019
Gisteren zijn we op het station van Anuradhapura in de tuktuk van Raja gestapt en die heeft ons naar ons onderkomen gebracht. Onderweg roken wij een naar zweterig luchtje dat van voren naar achteren waaide. Hij bood aan om met ons vandaag een toertje te maken langs een aantal mooie plekken van Anuradhapura. Hij noemde een prijs die ons wel oké klonk maar wij hebben hem wel een lijstje gegeven waar wij naar toe willen. En dan alleen plekken die buiten de toeristenkaart van 25 dollar pp vallen want dat vinden wij belachelijk veel geld.  Geen probleem, genoeg andere mooie dingen. Akkoord maar wel onder de voorwaarde dat hij gewassen met een goed deootje ons om acht uur op komt halen. Dus fris en fruitig en niet zoals gisteren, brrrrr.
Wij hebben het prima ontbijt naar binnen als Raja aangetuft komt. En ja hoor met een brede glimlach wijzend op zijn schone shirt en gekamde haren. En inderdaad vandaag een frisse kerel achter het stuur.
Omdat het nog niet zo warm is gaan we eerst naar de Heilige Vijgenboom "Sri Maha Bodhi". We komen daar en het ziet zwart van de wit geklede Srilankanen en pelgrims. Vandaag is het extra druk omdat het zondag is.
Wit is de dresscode van deze Boedhistische bedevaartplaats met ook daarbij vlakbij de grote Dagoba "Ruwanmelisseya". Jaarlijks bezoeken duizenden Boeddhistische pelgrims deze boom waar Boeddha verlichting bereikt zou hebben. Iedereen op blote voeten en in het wit naar de boom en de tempel. Wij dus ook want de dresscode wisten wij. Er waren niet veel toeristen en die er waren....niet in het wit en sommigen zelfs op sokken. Het is heel indrukwekkend.
Na anderhalf uur te hebben genoten stappen we weer bij Raja in de tuktuk naar de "Mirisavatiya Dagoba. Deze viel in het niet bij wat wij vanmorgen hebben meegemaakt. Er waren ook niet veel mensen. We eten een "Cornetto" en gaan weer. Onderweg naar de monniken van Nellikulama, iets buiten Anuradhapura, komen we langs de oudste stenen pisbak van Sri Lanka. Deze is 1300 jaar geleden daar neergelegd. We stoppen even en rijden door naar een bijzondere tempel.
Als we aan komen rijden zien we ze al staan. Vijfhonderd oranje monniken van papier maché, keurig in de rij vanaf de rots. Met af en toe een monnik met een blauw hoofd. Waarom weten we niet. Het is prachtig, niet veel mensen, geen toeristen, in een rustgevende omgeving. Na een uurtje terug naar Anuradhapura, naar het treinstation om treintickets voor morgen naar Jaffna te scoren. En zowaar is het ons gelukt om kaartjes voor de eerste klas te bemachtigen. Kosten: 1.200 roepees (6 euro) per kaartje, 3 1/2 uur met de expresstrein en met de zekerheid van een zitplaats en airco.
Nog even langs de ruine van het Vessagiriya Monastery en de grotempel Isurumuni Raja Maha Viharaya met de liggende Boeddha in de steigers en dan door naar Mihintale. Maar eerst nog even eten in een eettentje langs de weg. Rijst met curry, groenten, gekookt fruit en linzen. Ook mochten we een stuk vis opscheppen. Gelukkig herkenden we de graatjes anders hadden we niet geweten dat het vis was maar het smaakte wel aardig. De rest was gewoon lekker. Raja schranst zijn bordje eten in vijf minuten met de hand naar binnen en gaat verderop zitten roken.
We rijden 11 km buiten Anuradhapura naar Mihintale, ook een Boeddhistisch bedevaartsoord waar 1840 traptreden liggen te wachten om ons naar de rots te brengen voor een geweldig uitzicht. Helaas vandaag geen zonsondergang wegens de bewolking. Mihintale wordt gezien als de plek waar het Boeddhisme op Sri Lanka van start ging.
Vele traptreden zijn uitgeslepen daarom is de rots een beetje lastig te beklimmen. Maar eenmaal boven is het uitzicht geweldig. We genieten nog even na op een trapje voor de witte Boeddha en lopen weer naar beneden waar op de parkeerplaats Raja staat te wachten om ons weer naar de homestay te brengen. Het was een prachtige dag. Vanavond weer lekker eten en slapen. Morgen verder naar Jaffna.