Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Japan Kanto and Tohuku
Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 27 mei 2015

Motorbelasting

In Indonesië moet iedereen die een auto of motor bezit ook autobealsting betalen. In de volksmond heeft men het altijd over de STNK (Surat Tanda Nomor Kendaraan Bermotor). Gisteren heb ik mijn jaarlijkse ritje naar dit kantoor net buiten Negara weer gemaakt om de bateli g te doen voor de Honda motor en de Toyota auto. De belasting voor motoren is relatief laag maar voor auto's juist weer hoog. Voor de Honda is het RP 204.500 (euro 14,60) en voor de Toyota RP 2.678.000 (euro 191,00). Als ik daar aankomt ga ik eerst even naar de achterkant van het gebouw om een stempeltje te halen op de STNK. Dit kost RP 25.000. Ik weet nog steeds niet waarom dit administratiestempeltje aan de achterkant in een klein kantoortje gehaald moet worden. Als je dit niet weet dan wordt je dossier niet in behandeling genomen. Dan met de papieren naar de hoofdingang waar een mevrouw keurig aan een tafeltje het STNK strookje met een kopie identiteitsbewijs in ontvangst neem en het in een dossiermap stopt. Zij geeft je een volgnummer en dan mag je zelf het dossier afgeven aan het eerste loket. En dan is het wachten op de oproep van de kassier om te betalen bij het tweede loket. Na het het betalen is het weer wachten bij het derde loket waar de nieuwe STNK wordt afgegeven. Ik was er vroeg bij (nummertje drie) en ik was binnen het uur weer weg. Maar kom je later dan kan de wachttijd behoorlijk oplopen want het is daar elke dag weer druk. 
de hoofdingang
om acht uur....ik was één van de eerste
papieren afgeven en een nummertje ontvangen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten