Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Japan Kanto and Tohuku
Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

donderdag 27 november 2014

Verkeersborden

Op mijn bijna dagelijkse rondje naar en door Negara is het me vaak opgevallen dat er zo weinig verkeersborden staan. Het zal te maken hebben met het feit dat het verkeer op Bali en geheel Indonesië niet bol staat van de verkeersregels. De hoofdregel is de vaardigheid van het ontwijken van de medeweggebruiker en links rijden. Ondanks dat er bij bijna elke groot kruispunt verkeerslichten staan mét een politiepost blijken er toch veel Balinezen kleurendoof te zijn. De kleur "rood" wordt de eerste 20 seconden gezien als "chinees groen". Maar...als een buitenlander door het oranje licht rijdt dan legt oom agent snel zijn krantje meer en stapt op de motor om deze "bulé" tot stilstand te brengen en hem te vertellen dat er ook boetes bestaan zonder de discussie van wel en niet mag. Als ik door Negara rijdt dan verbaas ik me erover dat spookrijden een handigheid op zich is. Als de kortste weg tegen het verkeer in is dan is er geen reden om de juiste weg te nemen. Het naar rechts kijken bij het oprijden van de weg is een handeling die men altijd achterweg laat. Stel je voor dat je een nekverrekking krijgt in het verkeer. Nee hoor..gewoon als een blindganger de weg oprijden dus moet het verkeer van rechts deze figuur maar in de gaten houden en ...ja daar is ie weer die handigheid no.1....ONTWIJKEN. De verkeersborden die ik heb kunnen spotten zijn met enige creativiteit en een wenk naar het westen, te begrijpen maar ik ben er op twee gestuit waarvan men mij de betekenis niet kon vertellen. Ze staan er maar men kijkt er uiteraard niet naar om. Naast een paar verbodsborden is er ook een handjevol gele borden met daarop in het zwart dat er zo links en rechts zijweggetjes zijn. Als er een bord uit het zicht dreigt te verdwijnen door een woekerende boom zal daar niet snel iets aan gedaan worden.
wat mag hier niet? linksaf misschien?

deze zijn te herleiden en ook wel herkenbaar
maar wie kan mij mededelen wat deze betekenen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten