Translate our blog in your language.

Onze komende reis vanaf 3 mei

Onze komende reis vanaf 3 mei
Vanaf 3 mei: Noord Thailand, Laos en Cambodja (klik op de foto voor het reisverslag)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

woensdag 1 augustus 2012

Pakdewa

Het is nog donker en het enige wat ik hoor is de zee. De vogels zijn er nog niet. De temp. is maar 21 graden en dus frisjes maar dat is het wel vaker in deze tijd van het jaar.
Omdat ik op enkele plaatsen in mijn lijf artrosepijntjes heb, kreeg ik de tip om eens een keertje naar Pakdewa te gaan. Dit is een traditionele geneesheer die hier vlakbij in het dorp woont. Baat het niet dan schaadt het ook niet. Vooral van mijn schouder heb ik last en dan vooral met het op bed liggen en dus slaap ik niet echt goed. De vrouw van een vriend van Janette heeft een offertje gemaakt en wij hebben daar 25.000 RP ingelegd als beloning voor de behandeling. Wij kwamen daar en een aantal mensen zaten daar op het terrasje heel gezapig met Pakdewa te praten. Nadat hij eerst een klein meisje had behandeld was ik aan de beurt. Ik moest met gestrekte benen met mijn rug naar hem toe gaan zitten. Met een opmerkelijke warme hand ging hij op zoek naar het probleemgebied in mijn schouder, die ik maar voor de helft op kon tillen. En ineens had hij het te pakken en dat voelde ik goed. Met een snelle beweging sloeg hij mijn hoofd naar rechts gevolgd door een grote krak. Daarna kon ik mijn arm weer helemaal omhoog brengen en kon ik zelfs weer op mijn rug krabben. Na de behandeling moest ik met hem mee komen naar een kleine bewierookte ruimte met daarin een klein tempeltje waar hij hij mij op de Balinese manier zegende met water en rijst. De pijn in mijn schouder was zeker niet helemaal verdwenen maar de de komende dagen zal blijken of de verbetering blijft. Inmiddels is het ochtend, de pijn is minder en ik kan meer bewegen dan voorheen.
Pakdewa op zoek naar het probleemgebied
na de behandeling

2 opmerkingen:

  1. Geweldig wat natuurgenezers kunnen we hopen dat je er lang baat van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe ist nu met je schouder? ;-)

    Groet uit Zeeland

    BeantwoordenVerwijderen