Translate our blog in your language.

Japan Kanto and Tohuku

Japan Kanto and Tohuku
Onze reis naar Noord Japan: Tokyo-Kanto-Tohuku (klik op de foto)

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?
Wij zijn Henk en Jacqueline en wonen sinds 2012 op Bali. Wij gaan graag op ontdekkingsreis in Indonesie en andere landen in Azie

Welkom op ons blog

Welkom op ons blog

Aantal pageviews t/m vandaag

Aantal pageviews t/m vandaag

Totaal aantal pageviews t/m vandaag

Hot news

Een mijlpaal: Woensdag 23 december 2020
300.000 vieuws.

Translate our blog in your language

zaterdag 9 oktober 2010

Spanje -- Zwembadtranen



        SCHOENMAKER BLIJF BIJ JE LEEST!!

Van sinaasappelplukker tot zwembadbouwer?
Een zwembad is een uitdagende bak met helder water waarin we in de zomer veel plezier beleven. Maar wij als zwembadverzorgers beleven het soms op een andere manier.
Zoals wereldwijd bekend is tot 2008 de bouwactiviteit in España flink toegenomen. In deze periode was er in de bouw veel geld te verdienen en dachten vele Spanjaarden: "kom ik ga ook in de bouw". Ook menige sinaasappelplukker is zijn geluk en geld gaan zoeken in deze branche. Maar de afgelopen 2 jaar is het volledig plat komen te liggen. Hierdoor zijn er ook weer veel bouwvakkers en soortgelijke ondernemers van het "bouwtoneel" verdwenen.
Het lijdend onderwerp is een zwembad gebouwd in april 2004.
Dus in de periode dat iedereen dacht wel een zwembad te kunnen fabriceren. Het zwembad hebben wij vanaf de oplevering in onderhoud. Twijfels over de constructie hebben wij wel vaker gehad maar het laatste jaar is dit volledig omgeslagen naar flinke ergernis. 
Dit zwembad verliest al langere tijd zijn water via een ongebruikelijke weg. Het is "gewoon" lek! Vorige jaar al enkele reparaties uitgevoerd maar de laatste maanden is gebleken dat er meer loos is. Dus gisteren het bad leeggepompt en vandaag op zoek gegaan naar het onheil. Het is een dramatische ontdekking geworden. Rondom alle aansluitingen van de pvc-pijpen leek het beton meer op beschuit dan een degelijk mengsel van grind,zand en cement. Dus daar sijpelde op het gemakkie vele liters water weg in de spaanse bodem. Met één blik langs de zwembadwand wist ik ook alweer genoeg. Deze wand leek meer op de aanblik van een golfslagbad dan op een strak met beton gespoten muur. Een deuk van 4 cm deed me twijfelen aan het gezichtsvermogen. Maar na 3 keer knipperen met de ogen bleek het wel degelijk de waarheid. 
Dus aan de slag met hamer en beitel. Eerst met de hand en later gemechaniseerd want het was toch iets meer werk dan ik me had toebedacht. Tijdens het hakken dansten de stukjes glasmozaïek me om de oren als op hol geraakte wespen. Ik heb me de illusie maar ontnomen om te denken dat ik nog wat van die kleine tegeltjes kon behouden in de oorspronkelijke staat. 
Inmiddels zijn alle gaten, deuken en kieren weer gedicht met het juiste materiaal zodat ik morgen alles weer keurig kan betegelen. Althans dat dacht ik te gaan doen.
Dus vanmiddag naar de bouwmaterialengroothandel om een doosje glasmoziektegeltjes te scoren. Mooi niet!! Ik heb te maken met een B-kwaliteit tegeltje waarvan ik de herkomst nog steeds niet heb ontdekt. Vandaag kon niemand mij vertellen wie en waar deze kleine krengetjes te koop zijn. Ze zijn van een iets kleinere afmeting als de gangbare. Het is om te huilen! 



Het moge duidelijk zijn dat ook deze "zwembadbouwer" na 2008 weer is teruggekeeerd naar het oranje walhalla van de "appelesinen" om daar rond december dit heerlijke sappige fruit te kunnen gaan plukken. 
Hopelijk blijven de prijzen op de fruitmarkt aantrekkelijk zodat de man het nooit meer in zijn hoofd krijgt om een zwembad te gaan knutselen.


---wordt vervolgd---

Geen opmerkingen:

Een reactie posten